Research Group for Applied Software Engineering

• Distributed collaboration

Teaching

Current Teaching activities

• Exercise (Zentralübung): Software Engineering master course in winter semester 2009/2010 (together with BerndBruegge)

Past Teaching activities

• Exercise (Tutorübung): Software Engineering for CSE in summer semester vaccations 2007 (together with BerndBruegge and FlorianSchneider)
  • Exercise (Übungsleitung): Grundlagen der Programmierung (together with Dr. Christian Herzog)
  • Proseminar: Releasemanagement in winter semester 2007

• Praktikum: Software Engineering - WALOS in winter semester 2006 (together with BerndBruegge and Michael Nagel)
  • Hauptseminar für überfachliche Grundlagen: "Software Cinema in der Praxis" in winter semester 2006
  • Exercise (Tutorübung): "Einführung in die Informatik 4" in summer semester 2006

• Exercise (Tutorübung): "Einführung in die Informatik 3" in winter semester 2005
  • Exercise (Tutorübung): "Einführung in die Informatik 4" in summer semester 2005

• Software Engineering Exercise (Zentralübung) in winter semester 2004 (together with BerndBruegge and TimoWolf)

• Exercise (Tutorübung): "Einführung in die Informatik 3" in winter semester 2002

Theses

Finished Theses and Projects (DA,MA,BA,SEP)

• Releasemanagement bei Rohde und Schwarz, Diploma Thesis (Christine Niedermeier)
  • Framework für Zeit- und Abstraktionsreisen durch UML-Modelle, Diploma Thesis (Florian Schneider)
  • Visualisierung von Abstraktionsebenen, Bachelor Thesis (Ivo Bonev)
  • Risikomanagement in Softwareprojekten, Diploma Thesis (JonasHelming)
  • Entwicklung einer webbasierten Benutzerschnittstelle zur Verwaltung von Konfigurationsdaten einer Fertigungssteuerungsoftware in der Halbleiterindustrie, SEP (Patricia Ulmer)
  • Entwicklung eines RDF Schemas für Java Programme, Bachelor Thesis (Safak Ökmen)
  • Development and example-based validation of a theorie for Manipulable Systems, Student Project (I. Erdocia, C. Fernandez, A. Ruiz)
  • Framework and editor for Malleable Systems, SEP (Yuxiang Liang, Tao Chuan))
  • Evaluierung prototyp-basierter Programmiersprachen, Diploma Thesis (Jörg Liebe)

Projects

• WALOS